خدمات ویژه شهروندی - خوش

نگاهی به تجربه شرکت همگامان در دوره کرونا

نگاهی به تجربه شرکت همگامان در دوره کرونا

شرکت همگامان

همه چیز از یک دفتر 20 متری استیجاری در تبریز آغاز شد. این داستان مهندس ابوالفضل محمدی قدیم است که موقعیت خود در یک شرکت تولید نرم‎افزار را رها کرد تا هدف بزرگ خود را دنبال کند. او معتقد بود که به شرکت‎های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید به جای تولید و فروش پکیج‎های نرم‎افزاری به مردم، اصناف، سازمان‎ها و کارخانه‎ها، به صورت خدمت‎محور برای آن‎ها کار کنند. به همین منظور مهندس محمدی در سال 1383 فعالیت مستقل خود را با تاسیس شرکت همگامان در یک دفتر 20 متری استیجاری در تبریز آغاز کرد. هدف او این بود که در کنار کسب درآمد از طریق تولید پکیج‎های نرم‏افزاری، وارد سرمایه‎گذاری برای طراحی و راه‌اندازی سامانه‎های برنامه‎ریزی منابع سازمانی (ERP) شده و سعی کند که راهکارهای خوبی را در این حوزه ارائه دهد. او این مسیر دشوار را طوری با موفقیت ادامه داد که امروز با اتکا به توانایی‎ها و قابلیت‎های شرکت خود به کشورهایی مانند افغانستان، آذربایجان، کانادا و ترکیه نرم‏افزار صادر می‎کند. اما فعالیت‎های شرکت همگامان و مهندس محمدی صرفا به حوزه فناوری اطلاعات محدود نشد و این شرکت از زمان تاسیس خود تلاش کرد تا با گسترش زیرساخت‎های مخابراتی خود، در حوزه ارتباطات نیز به صورت خدمت‎محور فعالیت کند.   

مهندس ابوالفضل محمدی قدیم فردی شجاع و مخاطره‎پذیر است که با تلاش و تکاپوی خستگی‎ناپذیر خود علاوه بر اینکه نام مجموعه شرکت‎های همگامان را در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به نامی درخشان و برجسته تبدیل کرده و در سال 1394 رتبه اول تولید نرم‎افزار در کشور را به دست آورده، رئیس مجمع فرهیختگان و منتخب کانون کارآفرینان استان آذربایجان شرقی نیز محسوب می‎شود. در حال حاضر فعالیت‎های هسته اصلی شرکت همگامان در زمینه تولید سامانه‎ها در دو مرحله انجام می‎شود: در مرحله اول شرکت همگامان تولید ماژول‎ها و توسعه نرم‎افزارها را با هدف شتاب‎دهی به توسعه کسب‎وکارهای کوچک برون‎سپاری کرده و در مرحله دوم یکپارچه‎سازی سامانه‏ها را به وسیله یک تیم 150 نفره از متخصصان خود انجام می‎دهد.

شرکت همگامان همواره رویکردی جسورانه را در محقق‎ساختن ایده‎های خود دنبال کرده است که نقطه عطف آن به سال 1393 و طوفان سهمگین تهران که با سرعت 120 کیلومتر در ساعت این شهر را درنوردید و تعدادی از شهروندان را به کام مرگ کشاند بازمی‎گردد. یکی از مسائل به وجودآمده در این طوفان آن بود که سامانه 137 شهرداری تهران توانایی خود برای پاسخگویی به تماس‎های شهروندان را از دست داد. لذا ایده ایجاد مراکز تماس عمومی به ذهن مهندس محمدی و همکارانش رسید؛ البته این ایده از این منظر ایده جسورانه و متفاوتی بود که آن‎ها قصد نداشتند مراکز تماس خود را در تهران تاسیس کنند، بلکه برنامه آن‎ها تاسیس مراکز تماس عمومی در یکی از روستاهای شبستر (استان آذربایجان شرقی)، شهر زواره از توابع شهرستان اردستان (استان اصفهان) و یکی از روستاهای اطراف مشهد (استان خراسان رضوی) بود. به همین منظور آن‏ها در سال 94 با دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور، به عنوان اولین دارنده مجوز تاسیس مراکز تماس عمومی در ایران شناخته شدند.

تمرکززدایی از تهران بزرگ با ایجاد مراکز تماس در استان‌های دیگر، ایجاد اشتغال در مناطق کمتر برخوردار، کاهش بهای خدمات، صادرات خدمات مهندسی در حوزه کال سنتر و یکپارچه‌سازی اطلاعات ثبت شده در مراکز تماس توزیع یافته، اهداف پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی مراکز تماس عمومی بودند. به گفته مهندس محمدی مسئله تمرکززدایی از تهران به قدری مهم است که دولت باید هرچه زودتر برنامه‎ای جدی و بلندمدت برای دستیابی به این هدف تدوین کند و نباید اینطور باشد که بحث تمرکززدایی از تهران فقط در مواقع بحرانی به عنوان یک ایده مطرح شده و پس از عبور از بحران به دست فراموشی سپرده شود. زیرا تهران می‎تواند آبستن حوادث مختلف باشد، تهران ظرفیت جمعیت فعلی خود را ندارد، منابع موجود برای مدیریت بحران در تهران کافی نیست.

آن‎ها برای این کار کاملا آماده بودند، زیرا هم نرم‎افزار و هم زیرساخت‎های مخابراتی را در اختیار داشتند و به همین خاطر مراکز تماس خود را به سرعت آماده بهره‎برداری کردند. در این مدت شرکت همگامان پروژه‎های بزرگی مانند گروه خودروسازی سایپا، سازمان امور مالیاتی کشور، تجارت الکترونیک پارسیان و ... را از تهران تمرکززدایی کرده و به نقاط محروم کشور انتقال داده است. به خاطر این موفقیت‎های چشمگیر بود که پروژه‎های شرکت همگامان بزرگ و بزرگ‎تر شدند و پروژه‎هایی مانند طرح رجیستری موبایل، طرح کارت هوشمند سوخت، انتخابات مجلس، مرکز تماس خدمات شرکت سامسونگ را نیز به عهده گرفت.

یکی از مهم‎ترین طرح‎های شرکت همگامان، طرح دانش‎بنیان خوش است که مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه‎ریزی استان تهران می‎باشد؛ هدف این طرح جلوگیری از رفت‎وآمدهای غیرضروری مردم سایر شهرها و استان‎ها به تهران است. در حال حاضر روزانه 2 میلیون نفر از خارج تهران به این شهر وارد می‎شوند، لذا اگر دلیل این سفرها شناسایی شود، با طراحی سازوکار ارائه خدمات نیابتی جلوی ورود مردم به شهر تهران گرفته شود. زیرا این سفرها باعث افزایش ترافیک، آلودگی، آمار تصادفات و ... می‎شود. خدمات نیابتی شرکت همگامان از سه طریق قابل دستیابی هستند: اول مراکز تماس، دوم از طریق اپلیکیشن موبایل و سوم از طریق سامانه تحت وب. برنامه همگامان در حوزه خدمات نیابتی ارائه خدمات آفلاین با هدف کاهش رفت‎وآمدهای غیرضروری است.

اما بهتر است نگاهی به طرح‎های شرکت همگامان پس از شیوع بیماری کرونا در کشور بیندازیم. به گفته مهندس محمدی می‎توان گفت در کشور ما دو عامل عمده می‎توانند احتمال شیوع کرونا را افزایش دهند: (1) عدم دسترسی مردم به تجهیزات محافظت شخصی (ماسک، دستکش، شیلد، مایع ضدعفونی کننده و ...) و عدم اطمینان مردم از اصل‎بودن یا نبودن تجهیزات خریداری‎شده از مراکز فروشگاهی مختلف و (2) ترددهای مازاد درون‎شهری و بین‎شهری که اجرای طرح‎های فاصله‎گذاری اجتماعی را با دشواری همراه کرده و فرآیند کنترل بیماری را با مشکل مواجه می‎کند. به همین سبب شرکت همگامان با سازمان بسیج مهندسین صنعتی قراردادی را امضا کرد که بر اساس آن پلتفرم‎های لازم مثل مراکز تماس، اپلیکیشن موبایل، تلفن گویا (شماره 21322) و سامانه تحت وب (فروشگاه خوش) توسط شرکت همگامان و انبار و شبکه‎های توزیع توسط سازمان بسیج تامین شوند، زیرا مساجد و پایگاه‎های بسیج در تمامی نقاط کشور وجود دارند و می‎توانند توزیع را به خوبی انجام دهند. به این صورت مردم می‎توانند محصولات موردنیاز خود (تجهیزات پیشگیری از کرونا و میوه و سبزیجات) را با توجه به سهمیه‎های تعیین‎شده توسط ستاد مبارزه با کرونا، با قیمت مشخص و کیفیت مشخص (که مورد تایید دانشگاه‎های علوم پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا هستند) را از طریق سامانه‎های شرکت همگامان سفارش دهند، هزینه آن را به صورت آنلاین پرداخت کرده و نهایتاَ سفارشات خود را به صورت رایگان توسط نیروهای بسیج دریافت کنند؛ همچنین علاوه بر شفاف بودن تمام تراکنش‎های مالی و از بین رفتن امکان گران‎فروشی و پولشویی، مشخص می‎شود که هر کد ملی و افراد تحت تکفل آن چه محصولاتی را دریافت کرده‎اند. همچنین از این طرح می‎توان در طرح حمایت از نیازمندان استفاده کرد. البته این سامانه به صورت پایلوت در استان آذربایجان شرقی راه‎اندازی شده است و در صورت تایید در دیگر نقاط کشور نیز تعمیم پیدا خواهد کرد.

برای کاهش ترددهای درون‎شهری و بین‎شهری نیز راه‎حل شرکت همگامان ارائه خدمات نیابتی در قالب پیام‎های صوتی، فایل‎ها و مستندات الکترونیک یا تایپ متن است که مرحله‎ آزمایشی آن در تهران و آذربایجان شرقی انجام شده و پیش‎بینی می‎شود که آغاز رسمی این طرح از یک ماه آینده اعلام شود. البته به این دلیل که تاکنون چنین طرحی با این وسعت در کشور انجام نشده، هنوز داده‎ای (حتی تقریبی) در مورد مهم‎ترین دلایل رفت‎وآمد مردم به کلان‎شهرها وجود ندارد، اما با اجرای طرح و گذشت زمان، دلایل اصلی ترددهای مردم شناسایی شده و تمرکز خدمات بر این موارد معطوف می‎شود.

به اعتقاد مهندسی محمدی هرچند شیوع کرونا مشکلات زیادی را برای مردم و کسب‎وکارها به وجود آورده است، اما اگر با نگاهی دقیق‎تر به آن نگاه کنیم، فرصت‎های بسیار ارزشمندی را می‎توانیم ببینیم. مهم‎ترین فرصت ناشی از شیوع بیماری کرونا این بود که ایجاد کسب‎وکارهای دیجیتال و نگرش گسترش اقتصاد دیجیتال در بین مردم کاملا ملموس شد و با راه‎اندازی سامانه‎هایی مانند 4030 مردم و نهادهای دولتی متوجه شدند که می‎توان بسیاری از خدمات را به صورت از راه دور و در فضای دیجیتال ارائه داد. همچنین تجربه ارزشمند شرکت همگامان در زمینه انتقال مراکز تماس به مناطقی که با کلان شهرهایی مانند تهران فاصله قابل توجهی دارند، می‎تواند به تداوم ارائه خدمات در طول بحران کمک کند.  

اما با وجود تمام این موفقیت‎ها مهندس محمدی معتقد است، تداوم فعالیت‎ شرکت‎های فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند حمایت‎های حاکمیتی است. البته منظور او دریافت کمک‎های مالی نیست، زیرا اعتقاد دارد که در صورت ایجاد محیطی که شرکت‎های فعال در این حوزه بتوانند با احساس امنیت، به سرمایه‎گذاری بپردازند، دیگر نیاز چندانی به کمک‎های مالی دولتی نخواهد بود. یعنی تا فرآیندها و ذهنیت‎های حاکمیتی اصلاح نشوند، وضعیت کسب‎وکارهای دانش‎بنیان به سامان نخواهد شد. او معتقد است که نگاه تمامیت‎خواهانه و بعضا سهل‎انگارانه به مسائل باعث می‎شود که روند رو به رشدی نداشته باشیم. برخی از اقدامات جسورانه‏ای که مدیران جدید انجام می‎دهند، بر اساس روندها و تجربیات قبلی انجام نمی‎شوند و به همین خاطر سازمان‎ها و شرکت‎های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را با اختلال مواجه می‎کند. تغییرات ناگهانی سیاست‎ها، مقررات و قوانین نیز باعث می‎شود که بسیاری از سرمایه‎گذاران دیگر تمایلی به سرمایه‎گذاری در این حوزه نداشته باشند. نباید فراموش کنیم که عصر حاضر، عصر تحول دیجیتال است و به گفته کارشناسان انقلاب صنعتی بعدی بر پایه فناوری‎های دیجیتال درحال وقوع است. لذا شرکت‎های دانش‎بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‎توانند نقشی حیاتی را در آینده کشور ایفا کنند و تجربه‎های شرکت‎های برجسته‎ای مانند همگامان می‎تواند برای هدایت کشور در مسیر پرتلاطم آتی راهگشا باشد.

منبع: کتاب صف آرایی دانش بینیان در برابر ویروس تاجدار

©همگامان - کلیه حقوق مادی و معنوی برای شرکت مهندسی شبکه و فناوری اطلاعات همگامان محفوظ می باشد